Tipy na zdravý jídelníček, který vám dodá energii i vitalitu - Adicare

+420 739 375 763Online rezervaceChci udělat první krok
×
+420 739 375 763
+420 739 375 763

Tipy na zdravý jídelníček, který vám dodá energii i vitalitu

Marie Funke |26 srpna, 2021

Léto se blíží mílovými kroky, naše myšlenky se začínají upínat k letní dovolené, kterou většina z nás tráví u vody. Po zimě jsme navíc unavení a bez energie, takže se těšíme, že konečně ze sluníčka načerpáme dostatek energie a léto si naplno užijeme. Naši radost ale často kazí nespokojenost s postavou. Co s tím? Vsaďte na zdravý jídelníček, který vám pomůže s postavou a taky dodá energii a vitalitu!

Zdravá strava je základ

Vyvážený jídelníček je tou správnou cestou nejen k vysněné postavě, ale i ke zdraví a energii, kterou každý z nás potřebuje. Co si budeme povídat, čím víc energie budeme mít, tím snadněji dosáhneme i vysněné postavy. Na jaký jídelníček ale vsadit a jaká pravidla určitě dodržovat?

V každém jídle by měl být vyvážený poměr bílkovin, sacharidů i tuků

Sestavění jídelníčku se může zdát složité, však si na to také často najímáme specialisty – výživové poradce. Zvládnout to ale můžeme i sami, stačí si pohlídat vyvážený poměr bílkovin, tuků a sacharidů v každém jídle.

Dalším důležitým pravidlem, které s vyvážeností jídelníčku souvisí, je jeho pestrost. Bílkoviny, tuky i sacharidy je třeba přijímat z různých druhů potravin.

Bílkoviny

Naše tělo bez nich nemůže fungovat, pomáhají nám budovat svalovou hmotu, jsou prospěšné i při hubnutí, tvoří základní stavební jednotku orgánů a svalů, jsou součástí řady enzymů a hormonů.

Mezi nejčastější zdroje bílkovin patří maso, mléčné výrobky, vajíčka, obiloviny, luštěniny, semínka a ořechy.

Zdroj: Pexels.com

Sacharidy

Spolu s bílkovinami a tuky patří mezi hlavní živiny, představují velkou skupinu látek, kterou dál dělíme na monosacharidy (např. hroznový cukr), oligosacharidy (např. sacharóza) a polysacharidy. Monosacharidy a oligosacharidy označujeme jako jednoduché sacharidy, polysacharidy jako komplexní sacharidy.

Tuky

Pro lidský organismus nezbytná základní živina, která plní několik funkcí. Představují nejvydatnější zdroj energie, jsou nositeli vitamínů rozpustných v tucích, esenciálních mastných kyselin a celé řady ochranných látek, vyvolávají dlouhodobější pocit sytosti, jsou důležité pro syntézu některých hormonů atd.

Jsou tvořeny glycerolem a mastnými kyselinami, dělíme je na nasycené mastné kyseliny, které zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a esenciální mastné kyseliny, které člověk získává ze stravy a najdeme je třeba v rybách, sóje, lněných semínkách, lněném oleji apod.

Víte, že tuky by měly tvořit kolem 30 % tuku z celkového denního energetického příjmu, z toho by dvě třetiny měly tvořit tuky obsahující nenasycené mastné kyseliny?

Zdroj: Pexels.com

Náš tip: Slyšeli jste už o ketodietě, která je léty prověřená, funguje a nevyžaduje ani cvičení? Její největší výhodou je rychlý úbytek hmotnosti s minimálním až nulovým jo-jo efektem.

Hlídejte si pitný režim

Bez něj to nepůjde. Jeho základem je čistá voda, proložit ji můžete bylinkovými a ovocnými čaji. Vyhýbejte se kávě a nápojům obsahujícím kofein, vynechte i slazené minerálky.

Víte, kolik byste denně měli vypít tekutin? Každý člověk to má jiné, asi nejjednodušší je jednoduchý výpočet, který říká, že na každých 15 kilogramů hmotnosti máte vypít asi 0,5 l tekutin.

Dodávejte tělu dostatek vitamínů

Ke správnému fungování potřebuje naše tělo dostatek vitamínů a minerálů. Ne vždy tuto potřebu vykryjeme stravou, pak přichází na řadu různé doplňky stravy. Víte, že můžete využít i zdroje z přírody?

Zdroj: Pexels.com

Třeba na jaře jsou ideální volbou mladé kopřivy, ze kterých se dá připravit vynikající salát. Přidat do něj můžete i jarní cibulku, ředkvičky, špenát, kedlubny a brokolici.

ovoce určitě patří na jídelníček ovoce a hrušky, vitamín C zase doplní pomeranče, mandarinky, citrony nebo pomelo, potřebné nenasycené mastné kyseliny najdete v avokádu.

Náš tip: Kvalitní bílkoviny a vlákninu najdete v luštěninách, které by měli být jasnou součástí jídelníčku.

Podtrženo sečteno, jaká jsou pravidla zdravého životního stylu?

Co všechno v rámci zdravého životního stylu dodržovat, abychom dosáhli vysněného cíle?

  • Jezte pravidelně, ideálně 5x denně.
  • Dejte přednost celozrnnému pečivu, celozrnným těstovinám, neloupané rýži a libovému masu.
  • 2x za týden si dopřejte rybu.
  • Minimálně jednou týdně zařaďte do jídelníčku luštěniny a další potraviny
  • Ke každému jídlu zařaďte porci ovoce nebo zeleniny.
  • Vyhněte se fast foodům.
  • Během dne dodržujte pitný režim, pijte čistou vodu nebo čaj. S alkoholem to nepřehánějte a slazeným nápojům se vyhněte.